Heriotza eta dolua giza banako orok ezinbestez, inolako salbuespenik gabe, bizi behar dituen egoera muturrekoenak direla agerikoa bada ere, paradoxikoki, gaur egungo gizartean tabua den kontzeptu bilakatu dira. Gizarteak desnaturalizatu egin du heriotza eta berau ezkutatzeko joera hartu, honen adibide, historian garaikidean zehar doluari aurre egiteko mekanismo eta errito asko galdu izana. Guzti hau arazo emozional ugariren jatorria da, batez ere beren buruaren eraikitze prozesuan dauden gazteen adinean. Dolua ez bada behar bezala garatzen, amaigabeko ukazio batera igarotzen dira eta sindrome klinikoak garatu daitezke denborarekin.
Jarraian,
Euskadi Irratian eginiko elkarrizketa baten pasartea, heriotzaren lanketak
hezkuntzan duen garrantzia barnebiltzen duena. Heriotzaren trataeraren garrantzia
Beste baliabide
gisa, jarraian Idoia Sara psikopedagogoari eta ‘Heriotzaren Trataera Eskolan' tesiaren
egileari eginiko elkarrizketa: "Gizartean heriotzari buruzko hausnarketa kolektiboa bultzatzea da nire lanaren helburua"
Galera kontzeptuaz ari
garenean, estimatzen genuen zerbait galtzeaz ari gara. Honek, norbanako baten
faktore arrazional, emozional, espiritual eta soziokulturalen arabera prozesu
edota ibilbide ezberdina izaten du. Galera baten aurrean gaudenean beraz, dolua
nahitaez ematen den prozesu multzo bat
da eta berebiziko garrantzia du berau era osasungarri batean garatzeak.
Zailtasunek, galera hori ez gainditzea edota dolu egoera enkistatzea ekar
ditzakete.
Hori ekiditeko, gure
proposamena heriotza eta doluaren gaineko lanketa prebentibo bat garatzea
litzateke. Ikasleek hunkiberatasuna eta sortzen zaizkien emozio andana
kudeatzeko behar dituzten baliabide eta tresnak garatzea hain zuzen ere.
Horrela, gaiaren gainean duten jarrera aldatzea litzateke helburua:
“Sufrimenduaren aurrean, oro
har galeraren eta bereziki heriotzaren aurrean, jarrera aldaketa bat sustatzea”
(Hik Hasi)
Horrela, ikasleei informazioa
eta ezagutza eskainiz, heriotza eta beronek ekartzen dituen ondorioak era
natural eta sakonagoan ulertzea litzateke, horrela bertan sortzen diren emozio,
sentimendu eta erreakzioak hobeto ulertu eta era egoki batean garatzeko gai
izan daitezen.
Heriotzaren gainean
hausnarketa hauek sustatzeko unean, ikastetxea gune oso aproposa litzatekeela
uste dugu. Izan ere, adin eta garapen emozional bertsuko norbanakoak
esperientzia honetan elkar elikatu eta babestu baitaitezke. Lanketa hau, Haur
Hezkuntzatik bertatik garatzen hastea gomendagarria da, baina guk irakasle
bezala nahiz eta Bigarren Hezkuntzan lan egin, honek ez du esan nahi lanketa
hau burutu behar ez dugunik. Horrela, GGZZ arloan, irakasgai guztietan
inplementatu daiteke proiektu hau, batzuetan zeharkako lanketa egingo da,
bertako helburua heriotza kontzeptu gisa presente izan dezaten ikasleek eta
ezagutza arlo ezberdinetan nola garatzen den gai hau edo zer nolako espresio
motak dauden ikus dezaten. Beste batzuetan, zuzenean garatuko den gai bat
izango da, heriotza kontzeptu bezala landuko delarik.
Horrela, intentsitate maila baxuko
ekintza plan bat diseinatzea dela egokiena deritzogu, kurtso osoan zehar
banatuko dena. Honela, heriotzaren inguruko lanketa kurtsoaren dinamikaren
baitan txertatu daiteke beronen jardun normala oztopatu gabe. Horretaz gain,
argi dago konplexu batez ari garela hitz egiten eta beraz helburua gaia lantzea
da bai, baina ikasleak saturatu edota ito gabe.
Hala ere, GGZZ departamentuak
oso arlo zabal bat biltzen du, ekonomiatik hasita filosofiaraino. Hori dela
eta, heriotza bezalako lanketa mila era edota forma izan ditzake.
Garrantzitsuena, irakasgaiaren dinamikan ongi txertatua egotea eta koherentzia
baten baitan eraikia egotea da, horrela ikasleek era natural batean garatzeko
aukera izango baitute. Jarraian, gure departamentuko
bi irakasgaitan egin litekeen lanketa posiblearen bi eredu plazaratzen ditugu.
HISTORIA
Norbere herriko historia
edota Euskal Herriarena aztertzen hari garen heinean, milaka aukera izango
ditugu heriotzaren inguruko lanketak egiteko, izan ere gizakiaren historia eta
kulturak lotura estua izan du heriotzarekin.Horrela, artearen historia,
arkitektura edota kultura ezberdinen usadioak aztertuz, heriotzaren
normalkuntza.
Hala nola, Historiaurrearen
kasuan, megalitismoa bezalako gai bat landu dezakete. Aipagarria da, eraikuntza
hauek, ehorzketa-leku edota hileta errituetarako erabiltzen zirela gehienbat. Ekintza
honen helburua, ikasleek historiaurrearen pasarte esanguratsuenetako bat
aztertuz, heriotzaren gaineko hausnarketa bat burutzea da. Horrela, betidanik
existitu den prozesu natural bat bezala ulertzera bidean pauso batzuk emateko.
Horretaz gain, gure herriaren historiaz eta kulturaz hausnarketak garatzea
lortzen dugu.
Lanketa dinamikoagoa egiteko,
historiaurreko aztarnategi ezberdinetara egin dezakete bisita, bertatik bertara
ikusi ditzaten megalitoak. Horretarako, bisita gidatu eta ibilaldi ugari ditugu
eskura, hementxe adibide batzuk:
- Dolmenen ibilbidea Bergaran
- Sorginetxeko trikuharria:
ETIKA
Irakasgai honetarako
proposamena heriotzaren gaiaren lanketa baino haratago doa, baina oinarrian oso
dago lotuta, kurtso guztian zehar norbanakoen barnetasuna lantzeko txoko
espiritual bat sortzea baita helburua. Bertan, ez da heriotzaren gaia zuzenean
landuko, baina bai sentimendu eta emozioen identifikazio eta kudeaketa.
Oinarrizko tresna da hau dolu prozesu bat behar bezala garatzeko.
Barnetasunaren heziketarekin
ikasleek, pertsona bezala dituzten dimentsio ezberdinen arteko oreka bilatu
nahi da, dimentsio horiek lotuz heziketa integrala sustatzeko; gorputza,
pentsamenduak, sentimenduak, sinesmenak eta emozioak. Pertsonak hobeto elkartu
nahi dira eta bizitzen dugunari zentzua aurkitzeko bultzada bat eman. Zehazki,
hori garatzeko behar dituen tresnak ematea eta pertsonaren barne baldintzak eragitea
nahi da, kontuan harturik gure barne dimentsioa guztiz interkonektaturik
dagoela kanpotasunarekin.
Lehenengoan sinesmenak,
balioak, idealak, kontzientzia, sentimenduak...esperientzia bihurtzen dira, eta
hor eraikitzen du pertsona bakoitzak bere bizitzaren zentzua. Bi dimentsioak
integratzeko prozesuak nortasun pertsonala eratzen du.
Helburu zehatzak:
- Sentimendu eta emozioak identifikatu eta kudeatzea.
- Bizipenetan oinarritutako heziketa izatea.
- Barneko munduaren kontzientzia hartzea sustatzea.
- Pertsonen barneratzeko gaitasuna garatzea.
- Norbere gorputzaren kontzientzia hartzea.
- Auto-ezagutza garatzea.
- Pertsonaren dimentsioak bateratzea.
- Norbere buruarenganako eta besteenganako maitasuna zaintzea.
- Ikasleei barruan duten potentzialtasuna ateratzeko bideak eskaintzea.
- Orainaren kontzientzia indartzea.
- Transzendentzia aldera zabalik egoteko jarrera sustatzea.
Ikasleekin jarraian aipatzen
diren aspektu eta tresna zehatzak landuz iritsi daiteke goiko helburu horiek
betetzera: gelditasuna lantzeko ariketak, isiltasunaren garrantziaz jabetzeko
ariketak, arnasketaren gaineko kontrola hartzeko ariketak, arreta fokatzeko eta
mantentzeko gaitasuna lantzeko ariketak, irudikapen mentala lantzeko jarduerak,
hausnarketarako joera sustatzeko gogoetak eta meditazio teknikak ikasteko
saioak.
No hay comentarios:
Publicar un comentario