martes, 7 de abril de 2015

ALDAKETAK EMAN BEHARRA. MALGUTASUNA


Inklusioak eskatzen digu eskola ikasle guztiei erantzun behar diela, ikasle guztiak sartu ahal izateko ordea, hezkuntza-sistema aldatzea ezinbestekoa da. Irakasle gisa, ezinbestekoa iruditzen zait aldaketen eremua ikasgelatik kanpora zabaltzea. Hain zuzen, irakasleak eskolaren antolakuntzan, curriculum-en, familiekin harremanetan...eragin zuzena duela sinesten dugu.


KOMUNITATEA
Aipaturiko aldaketen artean, sozializazio burutzeko eremua dago. Lehen familiak ziren sozializazio prozesuaren berme, baina gaur egun pertsonak batek bere bizitzako lehen etapa hezkuntza erakundeen esku du. Beraz, esan dezakegu, eskola sozializazio prozesuaren ardatz bihurtzen hari dela. Honek esan nahi du, ezinbestean, ikasleen garapen emozional eta afektiboa osatzeko erronka duela.

Horren esan nahi du, ahalik eta koherenteenak izan behar direla eskolan ematen diren baloreak eta ikasleak bizi dituenak (behitzat hauek ulertzeko bitartekoak) eta horretarako familia eta eskolaren arteko harreman sustatu beharra dago.

Are gehiago, hezkuntza eskolan ematen den hori baino gehiago dela sinesten badugu, kalean ere lantzen direlako balore eta jarrerak, komunitate guztiaren konpromisoa eta inplikazioa eskatzen du inklusioak.


CURRICULUM-A
Aipatu bezala, hezkuntza legeen mailaketaren artean kontraesan nabariak ditugun arren, ikastetxeko Curriculum Proiektua osatzetik hasi gaitezke. Gaur egungo curriculum-ak klase orduak, adina, edukiak, unitateak...zurrunki mantentzen ditu, guztiontzako eskola definitzen duen curriculum-ak ordea irekia eta malgua izan beharko du. Ikasle guztiek ez dituzte gaitasun berdinak, eta askotariko aukerak eman behar zaizkie.

Curriculum-ak globalizatzailea izan beharko luke, materietatik aratago, gai zabalak hartu eta bertatik interesguneak landuz ikasteko. Modu honetan, gaiak isolatu gisa ikusi beharrean elkarren arteko lotura eginez.

Bestetik, edukiak esanguratsuak eta funtzionalak izan behar dute, ikasleak gaitasun kognitiboetaz gain bizitzan haritzeko gaitu behar dira, behar eta arazoei erantzuteko. Ikasten dutenak zertarako balio duten ulertu behar dute ikasleek.


ANTOLAKETA

Antolaketan aldaketan emateko ezinbestekoa da irakasleok taldean lan egitea. Ainscownik Hik Hasik eginiko elkarrizketan aipatzen du elkarrekin lan egiteko denbora hartzea ezinbestekoa dela lankidetza sustatzeko eta era honetan guztien parte-hartzea oztopatzen duten egoerak identifikatzea posible izango baita.
>Eskola

Hezkuntza gune bezala irudikatu behar dugu, gune kultural gisa leku adierazgarria izan behar du. Hala ere, eskolatik haratago, komunitatea, herria, herriko kultura...ere hezi gune bezala identifikatu behar ditugu, eskolak ez baitira erakunde isolatuak. Ikasleek errealitatearen eremurik handiena eskolatik kanpo irudikatzen dute beraz, eskolak erreferentziatzat hartu beharko ditu herrian gertatzen dena, herriko kultura...
Ikasleak gustora sentituko diren guneak sortu behar ditugu. Lan egiteko eta gure gaitasunak modu optimoan garatzen inguruak ere laguntzen baitigu. Esaterako, Ikasleek koloretan hormak margoztutako eskola bat etxeko espazio bezala lehenago idenifikatuko dute grises margoztutako eta kartzela baten egitura duen ikastetxe bat baino. Beraz, zergatik ez dugu hau ere aldatzen? Ikastetxearen egitura eta dekorazioa ikasleekin batera pentsatu eta antolatu.



>Gela

Gelan geratatzen diren harremanetan arreta jarri behar dugu: irakasleek ikasle bezala ikusi behar dute beraien burua, etengabe esperimentatuz, ikasleak eragile garrantzitsu gisa ikusi, planifikazioa eta antolaketa beraein esku utzi. Gelaren antolaketan elkarlana sustatzen badugu, ikasleak gehiago ikasteko eta inplikatzeko aukera zabaltzen hari gara.

Mahai eta aulkien antolaketarai dagokionez, esperimentazioarako eta elkarrekintzaren bidez ikasteko ezinbestekoa da ikasgelan ikasleen arteko hartu emanak egotea, ikasle guztiak elkar ikusi eta elkar hitza zuzendu daitezen. Baita irakasleak protagonismoa ikasleengan jarri dezan eta ikasle guztietan arreta jar dezan, ardatza ikaslea izan dadin eta ez irakaslea.


>Ikasleen banaketa

Freined-ek adinaren arabera egiten den banaketa homogeneoa ere zalantzan jartzen digu. Esaterako, aniztasuna balore positibo bezala barneratzen badugu, ez ahal litzateke interesgarria izango ikasglean adin desberdineko jendea elkarrekin ikasten egotea? Gerta liteke, 12 urte dituen batek 14 urteko batzuekin bizipen gehiago izatea elkartrukatzeko. Bigarren Hezkuntzan halako esperientziarik ezagutzen ez dudan arren, Euskal Herrian baditugu horrela antolatutako ikasgela txikiak.


Ordutegia

Ordutegiak ere malgua izan beharko luke, beharren araberakoa. Gaur egun ordu bete zerbaitekin igaro ondoren moztu eta beste zerbaitekin jarraitzen da. Irakasleak ikasleengan arreta jarri eskero eta hauek lanean gogotsu egon eskero horri zukua ateratzen ahalegindu beharko litzateke, luzatu beharreko orduak luzatuz.



El Club de los Poetas Muertos pelikulako zati bat. Aipatutakoa oso ondo irudikatzen du orokorrean pelikula honek.
https://www.youtube.com/watch?v=6gxUwXl7ZQ8